tisdag 24 juli 2012

Karin Alfredsson

Har upptäckt en ny författare, eller rättare sagt, min mamma har tipsat mej om en författare som hon gillar & som hon trodde jag även jag skulle tycka om. Märks att vi är väldigt lika min mamma & jag när det gäller boksmak iallafall :) Kan verkligen rekommendera hennes böcker!



Den senaste jag läste ut nu imorse heter,  Klockan 21:37:

En ung polsk kvinna är gravid, men ett barn nu skulle ödelägga hennes liv. Allt mer desperat provar hon magsårsmedicin och hopp från höga höjder. Men i ett land där abort är förbjudet är det inte så lätt att avsluta en oönskad graviditet.

Hennes bror ser Polens framtid i den katolska tron där familjen är något heligt. Dessutom är han beredd att ta till långt mer drastiska metoder för att motarbeta moderna värderingar i samhället. Även om det gäller sin egen syster.

Samtidigt stävar skeppet Aurora mot den polska kusten. Ombord finns en holländsk organisation som genomför aborter på internationellt vatten. Den enda utvägen för någon men en provokation som inte kan tolereras för en annan.


Och boken innan.. Kvinnorna på 10:e våningen



En svensk man faller oförklarligt från en vietnamesisk hotellbalkong och dör. En svårt blödande flicka kommer in på ett sjukhus i Hanoi. Ett alltför stort antal förlossningar på samma sjukhus slutar med dödfödda barn.

Samtidigt så ser den gamla cigarettförsäljerskan Lieu en kvinna som i en sportbag tar med sig nyfödda barn från sjukhuset - och säljer dem till västerländska par. Det sker i parken intill Lieus kvadratmeterstora handelsplats på en Hanoi-trottoar.

Den svenska kvinnoläkaren Ellen Elg är i Hanoi för att arbetar på sjukhuset och möter där flickprostitution, sexuell misshandel och många unga mödrar vars nyfödda barn oförklarligt försvinner "till destruktion". När Ellen och Lieus vägar möts förstår hon det som ingen annan velat tro...
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar