måndag 9 juli 2012

Flickorna från Riyadh

Nu har jag kommit hem sedan några timmar, har ätit lite kvällsfika, duschat, plockat, provat min nya fina bikini (bild kommer kanske) och gjort om lite i vardagsrummet. Avslutat med ett avsnitt True Blood, yummie!

Nu är det dags för mej att krypa ned i sängen och läsa lite i min bok.. Har lite blandade känslor om boken, den är väldigt speciell och verkligen annorlunda mot vilka sorters böcker som jag brukar läsa. Men jag älskar kultur, olika kulturer intresserar mej.. Och den här boken handlar om kvinnorna i Riyadh och deras kamp för rätt till ett vad som ses hos oss i "väst", som ett vardagsliv. Att helt enkelt bara få gå och fika med en kille för dem är tabu.. De får absolut inte välja vilka de vill gifta sej med, och om de får något form av inflytande så är det ändå föräldrarna som har sista ordet.. Vilken familj du kommer från är ytterst viktigt.

Intressant och lärorikt. Men samtidigt lite.. hmm.. ja, jag vet inte, annorlunda.. Mycket citat från Koranen. Men det gör i och för sej att man får mer förståelse för kulturer och religionens vikt i deras liv..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar